Za. 26-8-2023 – Hannah Aldridge & Jordan Dean (duo)

Aanvang: 20.30 uur (locatie half uur voor aanvang open)
Locatie: Sint Jacobskapel, Glashuis 4, 6511 CR Nijmegen

Tickets via: Ik ben aanwezig (internetplatform voor ticketverkoop)

Foto door Amanda Chapman Photography

Hannah Aldridge groeide op op de modderige oevers van Muscle Shoals – haar geboorterecht is muziek en Alabama. Een afrekening tussen haar volwassen worden in het Zuiden en een leven lang proberen een identiteit daarbuiten te creëren, haar liedjes vinden een delicaat evenwicht tussen rebellie en zelfontdekking. Deze twee thema’s zijn verweven in Aldridge’s begaafde verhalen, wat leidt tot platen die kalmeren als een slaapliedje en knallen als een zweep. Voor degenen die zijn opgegroeid in de Bible Belt, klinkt de muziek van Aldridge als de stem van een oude vriend die het begrijpt. Voor degenen die het niet weten: haar muziek is een inwijding in de duistere kant van het Zuiden, het christelijk fundamentalisme en de strijd om een toekomst te smeden op een plek die wordt achtervolgd door het verleden. Dochter van Muscle Shoals-legende Walt Aldridge, Hannah begon haar muzikale reis als klassiek geschoolde pianiste. Pas toen ze begin twintig was, pakte ze voor het eerst een gitaar en begon ze muziek te gebruiken als uitlaatklep om met haar demonen te worstelen. Met een stem die zowel gruizig als melodieus is, ging de opkomende artiest de weg op en vermaakte menigten in tien landen en drie continenten met haar veelgeprezen debuutalbum Razor Wire, uitstekende opvolger Gold Rush en Live in Black and White – een prachtig vastgelegde live album opgenomen in Londen, Engeland. Aldridge heeft haar artistieke visie uitgebreid met het ambitieuze, filmische Dream of America, dat in 2023 zal worden uitgebracht op het Zweedse alternatieve indie-label Icons Creating Evil Art. Een zeer collaboratief project, geproduceerd in drie hoeken van de wereld met de beroemde Melbourne-artiest/producer Lachlan Bryan, producer/engineer Damian Cafarella en de Zweedse mix-engineer Frans Hägglund. – navigeren door de onderbuik van de samenleving door middel van donkere, romantische vignetten. Hannah’s angstaanjagende zang, bijgestaan door de deskundige vocale productie van haar vader, levert een louterende boodschap van verzet. De felle zuidelijke energie van Hannah Aldridge dringt door elke luidspreker, of het nu in een dashboard is dat 80 op de I-65 doet, een rockclub in Amsterdam of een Honky Tonk in haar geadopteerde geboorteplaats Nashville. Het nieuwe album balanceert op een dunne lijn tussen de geniale charme van Americana en de rauwe, hypnotiserende en soms elektronische stijlen van wat sommigen misschien ‘noir indiepop’ noemen. Het is muziek voor diegenen die hun demonen willen confronteren zonder eraan gebonden te blijven. Met een charmante mix van kracht en kwetsbaarheid brengt Aldridge haar verhalen met de overtuiging dat een kerkklok luidt door de straten van een klein stadje in Alabama.